Jurnalul festivalului 2024

Joi, 26 septembrie

 

Ediția cu numărul XIII a festivalului Strada de C`Arte a început joi, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare ”Carol I” București, cu o dezbatere. ”Mai are rost să mergem la bibliotecă în era digitală?”, o întrebare legitimă la care au răspuns Conf. Univ. Dr. Mireille Rădoi, Directorul General al BCU ”Carol I” și Dr. Carmen Pesantez, șefa Serviciului acces împrumut și săli de lectură din cadrul BCU ”Carol I” și președinta Asociației Bibliotecarilor din România. Dezbaterea, desfășurată sub egida revistei BCU „Carol I” ”De spiritu et anima”, a fost moderată de redactorul șef adjunct al publicației, Flaviu Predescu, și a adus în sală elevi de la mai multe școli din București, care au participat și la un concurs.

 

 

 

 

 

 

”Acum 14 ani, am devenit prima femeie director a acestei instituții. Venind cu un suflu nou, m-am gândit să deschidem ușile, să aprindem luminile, să devenim atractivi, să dovedim că este cool să fii cult, că biblioteca poate fi un loc unde întâlnești oameni interesanți, unde legi prietenii, te întâlnești cu mentori, profesori, scriitori, actori, personalități interesante și așa s-a născut acest festival.”, a spus Mireille Rădoi, Director General BCU ”Carol I” în deschiderea celei de-a treisprezecea ediții Strada de C`Arte. Directorul a mai vorbit și despre provocarea de a crea și păstra o relație între bibliotecă și noile generații de (posibili) beneficiari.

”Noi suntem somați, ca instituție care se adresează tinerilor, să ținem pasul pentru a putea ajunge la voi.”, le-a spus Mireille Rădoi elevilor prezenți.

 

 

 

 

 

 

Cei de la SoftLink au propus un concurs cu întrebări pentru tinerii participanți la dezbatere. Au distribuit în sală o serie de chestionare și dintre cele completate cu răspunsuri corecte s-au tras la sorți 10, alegându-se astfel câștigătorii a câte un abonament de șase luni la o bibliotecă în Cloud precum și la serviciile BCU ”Carol I”.

Vlad Munteanu, SoftLink: ”Misiunea noastră este aceea de a moderniza bibliotecile prin tehnologie. Am iubit bibliotecile încă de când eram pe băncile școlilor și vrem să transmitem tinerilor această dragoste.”

Carmen Pesantez, șefa Serviciului acces împrumut și săli de lectură din cadrul BCU ”Carol I” și președinta Asociației Bibliotecarilor din România, le-a vorbit elevilor despre funcțiile bibliotecii, printre care se află și aceea de incluziune socială, o funcție foarte importantă, care repară o parte dintre inechități, biblioteca fiind un spațiu deschis tuturor celor care vor acces la cunoaștere.

 

 

 

 

 

 

Dialogul dintre invitații de pe scenă și elevii din sală a continuat, concluzia finală, dublată și de răspunsurile din chestionare, fiind că are rost și merită să mergi în continuare la bibliotecă, în special acolo unde biblioteca este vie și în pas cu cerințele și nevoile celor care o frecventează.

Mihai Eminescu 135

De la ora 15.00, în Sala de Consiliu a BCU ”Carol I”, a avut loc evenimentul ”Mihai Eminescu 135”. Lansarea antologiei ”Mihai Eminescu – Basarabia și Bucovina”, editura Tracus Arte, ediție realizată de Cassian Maria Spiridon și Ioan Cristescu, cu sprijinul Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR). Au articipat, printre alții, și cunoscuții jurnaliști Mihai Tatulici și Ștefan Mitroi, Academicianul Valeriu Matei (Republica Moldova) și Președintele UZPR Sorin Stanciu.

 

 

 

 

 

 

Pentru această primă lansare de carte dintre cele 15 propuse în cadrul festivalului, BCU a organizat, în Sala de Consiliu, o mică expoziție cu cărți relevante pentru subiectul discutat, Directorul General al BCU ”Carol I”, Mireille Rădoi, amintind celor prezenți că este ”o tematică amplu reflectată de-a lungul anilor, în diferite volume”.

Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române din București, a vorbit despre motivul pentru care această carte a apărut. ”Acest volum este actual și actualitatea din textele publicistice ale lui Eminescu, mai ales cele despre Basarabia și Bucovina, conține niște avertismente pe care Eminescu le trimitea spre noi și pe care ar trebui măcar acum să le luăm în seamă.

Volumul are o istorie simplă. Mi s-a părut că multe dintre articolele lui Eminescu legate de Basarabia și Bucovina în vremurile noastre s-ar putea să dea seamă. E bine să fim avertizați. Această ediție este o preluare a ediției realizată de Cassian, la care eu am introdus niște note și am aranjat-o puțin altfel. Notele sunt importante, sunt explicații la unele dintre texte și la cuvinte pe care noi nu le mai folosim astăzi.”

Scriitorul Cassian Maria Spiridon publica, în 2023, la editura Hoffman, ”Eminescu. Basarabia, Bucovina și Dobrogea”. Volumul lansat la Strada de C`Arte este o ediție cu adăugiri. ”Din păcate actualitatea din textele lui Eminescu ne dezavantajează pe noi. Au trecut 135 de ani de la stingerea lui și noi nu am reușit încă să trecem dincolo de ce a spus el.”, a declarant Cassian Maria Spiridon.

”Eminescu dă dovadă de o bună cunoaștere a istoriei Basarabiei și, când scrie studiul cel mai amplu despre Basarabia și întinderea ei, începe cu secolul al XIV-lea. Dă dovadă de foarte bune cunoștințe pe care, în epocă, în materie de Basarabia le mai au doar B.P. Hașdeu și A.D. Xenopol.”, a spus Academicianul Valeriu Matei.

”Bucureștii Pre-Fotografici” în viziunea lui Damian Anfile

Ziua de joi a continuat cu un expozeu foarte interesant al lui Damian Anfile, ”Bucureștii Pre-Fotografici”, care a adunat în Aula BCU iubitorii de istorie și, mai ales, de istorie a Bucureștiului. Astfel, de la ora 17.00, timp de un ceas, teologul și pasionatul de istorie Damian Anfile a oferit publicului ”o expunere despre unele aspecte ale capitalei care au dispărut mai înainte de a fi surprinse de obiectivul aparatului, precum vechile drumuri, mijloace de iluminat, mode vestimentare, locuințe ș.a”, cum a spus chiar autorul.

Pasionat de istorie și realizator de podcasturi și materiale video pe astfel de teme, Anfile a propus publicului festivalului o plimbare imaginară plină de farmec și istorie mai puțin cunoscută.

Mireille Rădoi, Directorul General al BCU ”Carol I”, a vorbit despre colaborarea dintre instituția pe care o conduce și invitat. ”M-am gândit să îl chemăm pe bunul nostru prieten Damian Anfile pentru a doua oară în Aula bibliotecii, să susțină un expozeu despre cum se forma memoria socială înainte de a avea aparatul de fotografiat.”

”Expozeul de astăzi are legătură și cu expoziția pe care o puteți vedea în holul Aulei, cu litografii și stampe din Țările Române de la începutul veacului al XIX-lea. Tehnica fotografică a evoluat cu ani lumină până astăzi.(…) Cam de pe la 1850 încoace nu mai prea putem vorbi despre Bucureștii pre-fotografici, dar și atunci când exista fotografia, ea cunoștea o serie de limitări”, a povestit Damian Anfile, care a trecut în revistă primele tipuri de aparate de fotografiat din Țările Române și din București.

 

”Eu vă propun o scurtă călătorie în timp, bazată pe aceste mărturii fotografice, cele câteva mărturii imaginistice, și pe analogie. Este o expunere făcută atât cu cercetare, cât și cu sentiment.”, și-a început Anfile expozeul, reușind, cu multă pasiune și mărturii din vremurile respective, să introducă publicul în spiritul Bucureștiului de la 1700 și 1800.

”Călătorie în Țara Românească și Moldova la începutul secolului al XIX-lea”

De la ora 18.00, în Holul Aulei BCU a fost vernisată expoziția ”Călătorie în Țara Românească și Moldova la începutul secolului al XIX-lea”, reproducere după litografii semnate de Auguste Raffet, realizată de Acad. Mircia Dumitrescu. Expoziția a fost admirată de pasionații de istorie care au participat și la expozeul lui Damian Anfile, fiind amplasată chiar la intrarea în Aulă, și rămâne deschisă spre vizitare pe parcusul întregului festival, fiind una dintre cele trei expoziții propuse anul acesta de către Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I” în cadrul festivalului Strada de C`Arte.

Maestrul Mircia Dumitrescu este unul dintre cei mai importanți artiști români contemporani. Grafician, pictor și sculptor, membru titular al Academiei Române, Mircia Dumitrescu este și unul dintre prietenii BCU și ai festivalului Strada de C`Arte, această expoziție-eveniment fiind unul dintre multele momente în care Maestrul a fost și este alături de bibliotecă.

Serată Muzicală

Serata Muzicală cu soprana Arlinda Morava si Arte Quintet a adus, de la ora 19.30, în Aula BCU, iubitorii de muzică. Arlinda Morava a oferit un regal de muzică alături de Arte Quintet, care înseamnă Cristian Preotu (vioară întâi și concert maistru), George Preotu (vioară a 2-a), Michael Carol Mai Antal (viola), Bogdan Postolache (violoncel) și Radu Petrovici (contrabas). Pe aceeași scenă, la pian a urcat mezzosoprana Adriana Alexandru.

Spre încântarea tuturor, repertoriul a fost unul variat, care a conținut și bucăți foarte cunoscute publicului, dintre care amintim ”Aria” din „Oratoriul de Paște”, de Johann Sebastian Bach; ”Oblivion”, de Astor Piazzolla; Opereta ”Ball in Savoy”, de Paul Abraham; „Cafè de los Muertos”, de Carlos Gardel; ”Adagio” de Tomaso Albinoni; ”Valsul nr. 2”, de Dmitri Shostakovich, cărora li s-au adăugat multe alte piese și momente apreciate de public.

Vineri, 27 septembrie

A doua zi de festival a debutat cu dezbaterea ”Veteres libri, vetera manuscripta: restituiri patrimoniale bibliophile”, moderator Arhim. Policarp Chițulescu și Dr. Andreea Badea, cu participarea Acad. Doina Banciu, Președintele AOȘR, și a Acad. Radu Vergatti.

Conf. Univ. Dr. Mireille Rădoi, Directorul General al BCU ”Carol I”, a vorbit în deschiderea evenimentului organizat de către Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I” împreună cu Biserica Sfântului Sinod în cadrul acestei a treisprezecea ediții a festivalului Strada de C`Arte. Tot în deschidere au vorbit și Părintele Arhimandrit Policarp Chițulescu și dr. Ing. Doina Banciu (Președinta AOȘR), punctând și salutând inițiativa și importanța acestei dezbateri, care pune în valoare munca de cercetare în domeniul cărții vechi.

”Această conferință dedicată istoriei cărții rare și prețioase, cărții vechi românești, reunește cercetători, specialiști, care nu sunt mulți, dar sunt foarte dornici să împărtășească rezultatele cercetărilor pe care le desfășoară cu migală în ceea ce privește cartea veche și cartea rară.”, a spus  Arhimandrit Policarp Chițulescu.

Conferința ”Veteres libri, vetera manuscripta: restituiri patrimoniale bibliophile”, aflată la a doua ediție, a avut loc în ziua de pomenire a Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, Mitropolitul Țării Românești, personalitate marcantă în istoria tipăriturilor din Țările Române și s-a desfășurat în două sesiuni. În total au fost prezentate 11 lucrări: acad. Radu VERGATTI (Academia Oamenilor de Știință din România) – Cele mai mari biblioteci ale românilor în sud-estul Europei, în secolele al XVII-XVIII; dr. Elena CHIABURU (Universitatea „Alexandru loan Cuza” din lași) – Câteva reconsiderări cu privire la teoriile influenței ucrainene asupra tiparului românesc vechi; prof. univ. dr. Constantin ITTU (Muzeul Național Brukenthal) –  Plato, Opera latina a Marsilio Ficino: incunabul din colecția baronială von Brukenthal, ediția a II-a, Veneția, 1491; dr. Florin BOGDAN (Muzeul Național al Unirii din Alba lulia) – Cărți românești vechi din secolul al XVII-lea în colecțiile Bibliotecii Ráday din Budapesta; dr. Daniela Luminița LUPU (Muzeul Municipiului București) – Tipograful bucureștean lordache Stoicovici (a doua jumătate a secolului al XVIII-lea); dr. Andreea-Mihaela BADEA (Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”) – Germanicarum rerum Quatuor celebriores vetustioresque Chronographi: pagini din istoria germanilor într-o carte de secol XVI din colecția Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”; dr. Oana Mădălina POPESCU (Biblioteca Academiei Române) – Legăturile spațiului românesc cu Ortodoxia de limbă greacă, reflectate în câteva manuscrise cernicane realizate de cărturarul Naum Râmniceanu; arhim. dr. Policarp Chițulescu (Biblioteca Sfântului Sinod) – Incursiune în tehnica tipăririi cărților; diac. Dr. Marius-Nicolae ȘERBAN (Biblioteca Sfântului Sinod) – Cărțile de muzică bisericească ale lui Anton Pann – la 170 de ani de la moartea marelui dascăl de psaltichie; drd. Alina-Victoria PARASCHIV (Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”) – Antecedente iconografice occidentale și post-bizantine ale motivului „Roata Vieții”, prezent în gravura din „Calendariu ce slujește pre 100 de ani”, tipărit la Buda în 1814; dr. Filica DRĂGHICI (Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”) – Manuscrisul «Luntrea lui Caron» – textul definitiv al romanului lui Lucian Blaga păstrat în colecțiile BCU „Carol I”.

 

 

 

 

 

 

În cadrul conferinței a fost vernisată și expoziția ”Însemnări pe cărți vechi românești”. De asemenea, după prezentarea lucrărilor științifice, au fost lansate și cărțile ”Carte de Cult și obiect de artă: Tipăriturile Slave din Biblioteca Sfântului Sinod”, de Arhim. Policarp Chițulescu, editura  Cuvântul Vieții, București și ”Gravorul Mihail Strilbițchi (a doua jumătate a secolului al XVIII-lea)”, autori: Anca Elisabeta Tatay & Cornel Tatai-Baltă, editura Mega, Cluj Napoca 2024.

Ortodoxia: Dialog și Provocări

În elegantul Salon Carol I a avut loc, de la ora 12.00, lansarea volumului  semnată de Prof. Univ. Dr. Nicolae Brînzea și apărută la editura Tracus Arte,  București, 2024. Evenimentul, moderat de către Conf. Univ. Dr. Mireille Rădoi, i-a avut ca invitați pe Prof. Univ. Dr. Ioan Cristescu si Pr. Ioan Stancu.

Mireille Rădoi, Directorul General al BCU „Carol I”, a menționat importanța acestui volum, numindu-l ”carte eveniment, versiunea în limba română a unui volum de teologie ortodoxă care, cu totul neobișnuit, a fost mai întâi lansată la Bologna. (…) Cartea are, la versiunea în limba italiană, crucea pe coperta patru, iar la versiunea în limba română, pe coperta unu. ”

Preotul Ioan Stancu a fost invitat să vorbească despre ortodoxie și despre simbolurile ei, regăsite în cartea lansată. ”Ortodoxia este calea pe care părintele profesor, în această carte document, o săvârșește”, a spus Ioan Stancu.

Despre această apariție editorial a vorbit și Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române din București, care a declarant că ”este o carte care pune probleme și dă și sfaturi. ”

”Este o carte care mă definește. Problemele pe care această carte le abordează, pornind de la omul modern care se distanțează de religie și de sentimentul religios, deși el trăiește clipă de clipă stările lui, sunt provocări care te pot distanța de Dumnezeu, ajungând la netratarea spirituală. Cartea vine și spune de ce este necesară credința.”, a spus autorul, care a povestit și circumstanțele în care a scris lucrarea și felul în care ea a ajuns să fie publicată atât în România cât și în Italia.

Volumul ”Ortodoxia: Dialog și Provocări”, lansat în cadrul festivalului Strada de C`Arte, abordează subiecte de actualitate, cum ar fi misiunea în lumea contemporană, felul în care tinerii se raportează la creștinism astăzi, familia creștină, creștinismul și știința, propovăduirea creștină și prozelitismul religios, omul modern și atitudinea față de Dumnezeu, dar și tradiția Bisericii versus postmodernismul, icoana ca mesaj al ecumenismului ș.a.

”Urmele care se ridică la cer”, de Pavel Șușară

De la ora 17.00, seria lansărilor de carte din cadrul acestei ediții de festival a continuat în Aula BCU cu prezentarea volumului ”Urmele care se ridică la cer”, de Pavel Șușară, editura Tracus Arte, București, 2024. Pe scenă au urcat, alături de autor, și criticul literar Răzvan Voncu precum și Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române din București.

”În mintea mea și în mintea dumneavoastră, Pavel Șușară este criticul și istoricul de artă, cel care ni i-a redat pe Baba, pe Țipoia, pe Brâncuși, pe Jiquidi, și eu mă tot întrebam când va reveni Pavel la cel care, cred eu, are har de scriitor, de povestitor. Am fost foarte surprins că acum câteva luni Pavel mi-a spus că are un volum de proze scurte. Citindu-l, mi-am dat seama că nu este chiar un volum de proză scurtă în sensul clasic. Este un volum de proze înțelepte, pentru că autorul rupe din existența cotidiană niște scene și le transpune într-o pagină-două, un fel de schiță, dacă ar fi să o introducem într-o specie literară.”, a spus Ioan Cristescu.

Criticul literar Răzvan Voncu a povestit celor prezenți în sală cum l-a descoperit pe Pavel Șușară povestitorul, parcurgând distanța București – Piatra Neamț împreună, constatând, cu această ocazie, că Șușară povestește jovial și cu mult șarm. Totuși, citindu-i această carte de proză scurtă, a descoperit capacitatea de esențializare. ” Urmele care se ridică la cer” este un volum important, valoros, care marchează o dată în proza noastră contemporană. L-am cunoscut în anii `90 ca cronicar plastic și, cam în același timp, ca poet, debutul său în poezie a fost încununat cu un premiul al Uniunii Scriitorilor. Știam că scrie și proză scurtă. În acest volum este un microcosmos real și imaginar, un microcosmos al lui Pavel Șușară și al lumii noastre de astăzi, prin proze care, într-adevăr, sunt existențialiste. Vampirizează momentul, extrăgându-i sensurile.”

Autorul a vorbit despre această modalitate de exprimare a creativității sale, printre multe altele. ”Cartea vine în continuarea unui volum apărut în 2003, ”Sinuciderea se amână”. Ele se leagă. Este o încercare de proză care pleacă de la o criză de realitate. Deși pare o realitate în exces, este de fapt o realitate intrată în criză.”, a spus autorul despre volumul de peste 200 de pagini.

Poeți pe Strada cuvintelor

De la ora 18.00, Rampa de Jazz & Poezie a prins viață. ”Strada cuvintelor” le-a adus în fața publicului pe poetele  Ana Maria Păunescu, Carmen Secere, Irina Lazăr și Loreta Popa, evenimentul fiind moderat de către Flaviu Predescu.

 

 

 

 

 

 

Rampa de Jazz & Poezie reprezintă, la fiecare ediție, locul în care muzica și poezia se întâlnesc pe o scenă în aer liber, pentru câteva ore magice, chemând la festival atât pe cei care știu despre eveniment, cât și pe cei care trec pe stradă, pe lângă Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I”, încântați să întâlnească un astfel de loc în centrul orașului.

Recital instrumental și vocal

Tot de la ora 18.00, în Salonul Carol I, a avut loc recitalul instrumental și vocal ”Da Capo”, coordonator Maria Alexandru. Astfel, copiii de la Școala Gimnazială de Arte nr. 2 au adus bucurie tuturor celor prezenți, simțind fiorul magic pe care ți-l dă scena.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eveline Leontescu, Teodora Rădoi, Rareș Cernat, Samuel Nasture, Eva Croitoru-Păucă, Lia Cernat, Selena Zaharescu, Radu Enache, Alessia Mocean, Teodora Porumb, Erica Mocanu, Eduard State Irimia, David Gherasim, Otniel Dina, Cătălina Cristea, Petrache Anastasia, Rusu Sonia Alexandra, Petcu David, Blajut David și Adelina Oltean, coordonați de Maria Magdalena Alexandru, Lucia Nicolescu, Sabina Alexandrescu, Măriuca Popa, Teodora Chircă, Olga Diacicov, Alexandra Acatincăi, Ana-Maria Bibescu, Tudor Mizil, Mădălin Antonesei, Cranga Mihai și Carmen Cristian, corepetitori Teodora Chircă și Petre Ștefănescu și împreună cu Carina Boldea la flaut și Raluca Ciurea – dirijor, au încântat publicul aflat în Salonul Carol I al BCU.

”Sub pragul de sus”, cu Răzvan Vasilescu

De la ora 19.00, în Aulă, actorul Răzvan Vasilescu a adus pe scenă călătoria (interioară și exterioară) unui bibliotecar plecat pe urmele unui personaj misterios care returnează o carte după 113 ani de la împrumutare. Indiciile și misterele care tot apar și chiar se adâncesc îl duc pe bibliotecar într-o călătorie în jurul lumii. În goana după personajul misterios, bibliotecarului i se întâmplă lucruri care îl ajută să ajungă la o concluzie extraordinară.

Un one-man show, piesa ”Sub Pragul de Sus” de Glen Berger, cu și de Răzvan Vasilescu, producător Andrei Boncea, a ridicat, la final, publicul din sală în picioare.

”Cântecele unui Derbedeu” au răsunat pe Strada de C`Arte

De la 20:30, Rampa de Jazz & Poezie a prins din nou viață alături de neobositul Ovidiu Niculescu, artistul aducând publicului concertul și lansarea cărții de poezie ”Cântecele unui Derbedeu”.

Artistul, care spune despre sine ”eu nu sunt doar actor, nu sunt doar poet și cu siguranță nu am pretenția de a fi muzician deși îmi place să cânt oricând și oriunde. Eu sunt mai degrabă un “exprimeur”, un bard, un menestrel neo-boem, un înger bun cu codiță de drac…” a animat atmosfera, spre bucuria tuturor celor prezenți.
”Suntem diferiți caracterologic, mental, emoțional, spiritual, interpretăm diferit viața dar drumul e mereu același pentru toți. În călătoria de la naștere la moarte toți iubim și înșelăm, toți sperăm și trădăm, toți construim și dărâmăm, toți suntem oameni.”, mai spune Ovidiu Niculescu.

Sâmbătă, 28 septembrie

A treia zi de festival a început cu o activitate dedicată copiilor. De la ora 11.00, la Intrarea Regală, Marilena Hristache a susținut un atelier de artă ecvestră, în cadrul căruia micuții prezenți au putut afla multe despre cai.

Atelierele pentru copii sunt o tradiție pe Strada de C`Arte, festivalul adresându-se, prin activități dedicate, tuturor categoriilor de vârstă.

Copiii participanți sâmbătă au putut afla despre cal în mitologia și cultura românească, au răsfoit albume în care au putut vedea și citi informații interesante despre acest animal maiestuos, au desenat și au avut discuții libere cu Marilena Hristache, în care au pus întrebări și au primit răspunsuri despre cai.

România și Europa

 

De la ora 13:30, în Corpul Boema al BCU, a fost vernisată expoziția ”Rolul României la Fondarea Uniunii Europene”, organizată de către Asociația Paneuropa în parteneriat cu biblioteca.

Mireille Rădoi, Directorul General al BCU ”Carol I” , a vorbit despre deschiderea pe care instituția care o conduce o are pentru astfel de evenimente, dar și despre importanța istorică a României, prin importante personalități, în construirea Europei așa cum o știm noi. ”Spre deosebire de toate celelalte, Europa nu este doar un continent, pentru că este mult mai complexă, mai profundă, un creuzet de valori care ne reunește și ne face să fim europeni.

 

Am fost foarte încântată de propunerea expoziției și am decis să o facem în Corpul Boema pentru că este corpul preferat de către cititori, care în proporție de 85% sunt studenți, deci tânăra generație.

Panourile acestea din expoziție reflectă munca de cercetare a unor oameni care sunt legați de viziunea inițială. Acest demers de cercetare demonstrează că mari români au fost implicați în aceeași măsură cu alții la materializarea acestui vis paneuropean. Nu cred că eram cu nimic mai prejos în construcția și promovarea ideilor europene. Au fost oameni foarte activi, vizionari, care au înțeles importanța acestui demers.”, a spus Mireille Rădoi.

Alexandru Nazare, președintele Paneuropa România, a explicat importanța apartenenței țării noastre. ”Astăzi, România este reprezentată din toate punctele de vedere și validată în toate organismele paneuropene. De ce este important acest lucru? Pentru că Paneuropa nu e doar o organizație, e un simbol. Este păstrătoarea valorilor care au construit instituțiile și viața pe care o ducem noi astăzi în Europa.”

”Domnule Președinte”, o comedie politică savuroasă

Aula BCU a găzduit, de la ora 19.00, spectacolul de teatru ”Domnul Președinte” de Alexandre de la Patelliere și Matthieu Delaporte, cu Răzvan Vasilescu si Lucian Iftime, producător Andrei Boncea.

O comedie politică care a făcut publicul din sală să râdă în hohote, piesa ”Domnul Președinte” este o satiră la adresa clasei politice.

 

 

 

 

 

 

Un președinte proaspăt ales are o problemă ce necesită terapie cu un psihiatru (Răzvan Vasilescu), iar discuția dintre cei doi dezvăluie multe secrete politice.

Muzică în aer liber

A treia zi de festival s-a încheiat cu un concert în aer liber, în Rampa de Jazz & Poezie.

Lizuca Bîgu a oferit publicului cover-uri reinterpretate în stil jazz, blues & soul, în acompaniament de chitară electrică (Robert Rusoiu), cu un repertoriu din Frank Sinatra, Etta James, Lana del Rey, Amy Winehouse, Billie Eilish, Lady gaga, Nelly Furtado, Michael Jackson, Chris Isaac, Chris Stapleton și Yebba.

Duminică, 29 septembrie

Duminică, de la ora 10.30, la Intrarea Regală a avut loc un nou atelier pentru copii, un atelier de artă ecvestră condus de Marilena Hristache și Antonia Dursch.

Pe lângă informațiile despre cai, cum trăiesc și cum pot fi îngrijiți, copiii au putut afla ce fel de artă au inspirat aceste animale și cât de prezente sunt ele în literatură, artă vizuală sau chiar muzică. Nu de puține ori caii au fost menționați sau chiar au inspirat capodopere, fiind ”zugrăviți” în fel și chip de-a lungul istoriei omenirii.

Copiii au desenat, au discutat cu Marilena Hristache și Antonia Dursch, au pus întrebări și, la rândul lor, au răspuns la întrebări despre cai, aflând multe despre aceste animale care au însoțit și ajutat oamenii de-a lungul timpului.

Adaptări media ale cărților citite de adolescenți

De la ora 11.00, în Aula BCU a avut loc evenimentul ”Literatura prin media: de vorbă cu adolescenții Laude-Reut. Adaptări media ale elevilor după texte literare cunoscute (proiectele Boovie – Iași 2024)”.

Adriana Mihai, profesor, a vorbit în deschiderea evenimentului, punctând importanța faptului că adolescenții sunt nu doar lăsați ci chiar invitați să își exprime punctul de vedere asupra lecturii și a felului în care se raportează la ea. ”Vom viziona adaptări media ca forme de lectură activă, participativă a elevilor. Mă bucur că acest eveniment este o formă de recunoaștere a aportului adolescenților la textele pe care le studiem și care, de multe ori, sunt văzute din perspectivă formalistă.”, a spus prof. Adriana Mihai.

Astfel, au fost prezentate două trailere de carte realizate de două echipe din liceu, trailere cu care au participat la Boovie 2024, organizat de Asociația Grow Up Project din Focșani, un festival-concurs care provoacă elevii să facă trailere video pentru cărți. De asemenea, în cadrul întâlnirii de la Strada de C`Arte, au fost vizionate și două proiecte media realizate de elevi la clasă, la orele de literatura engleză, adaptate după ”Romeo și Juliet”, piesă căreia i-au dat un suflu nou prin interpretările lor.

Sub semnul lui Eminescu

De la ora 12.00, în ultima zi de festival, în Salonul Carol I a fost lansat volumul ”Fabrica de fraze: Eminescu în lumea presei”, de Ioan Milică, Directorul Bibliotecii Centrale Universitare ”Mihai Eminescu” de la Iași. Volum apărut la editura Universității din București. Invitați: Matilda Breazu și Ioan Cristescu.

Mireille Rădoi, Directorul General al BCU ”Carol I” a moderat evenimentul și a povestit celor aflați în sală contextul lansării acestui volum. ”Prima lansare de carte pe care am avut-o joi, de la ora 15.00, a fost lansarea unei antologii, ”Mihai Eminescu – Basarabia și Bucovina”, editura Tracus Arte, ediție realizată de Cassian Maria Spiridon și Ioan Cristescu, punând toată această ediție a festivalului sub semnul lui Eminescu – 135. Am început festivalul cu Eminescu și drumul Iași-București și îl încheiem cu Eminescu și drumul Iași-București.”

Dr. Matilda Breazu, reprezentanta Editurii Universității din București, a fost de asemenea prezentă, vorbind despre colaborarea dintre autor și editură. ”Ne onorează faptul că volumul ”Fabrica de fraze: Eminescu în lumea presei”, semnat de Ioan Milică, deschide o colecție mai puțin tehnică, denumită sugestiv ”eseuri”. Această colecție, coordonată de Alexandru Nicolae, conține lucrări interdisciplinare, aflate la intersecția dintre cercetare științifică și reflecția subiectivă și se adresează unui public mai larg.”, a mai spus Matilda Breazu.

Autorul a oferit publicului și o altă perspectivă asupra cărții sale, pregătind și o prezentare realizată cu aplicația de inteligență artificială Gemini. ”Am adus cu mine cititorul robotic pentru că lumea viitorului imediat va presupune o interacțiune tot mai strânsă între oameni și mașinile înzestrate cu pseudogândire și pseudolimbaj.”, a explicat Ioan Milică alegerea sa.

Acesta a vorbit publicului despre punctul în care a ajuns presa acum și de unde a pornit, în urmă cu două secole, în România, mai exact cu scriitorii chemați să facă și gazetărie. Printre ei și Eminescu.

Cât despre parcursul cercetării sale, autorul a spus: ”Este o carte scrisă într-un deceniu. Scrisă, rescrisă, tăiată, prelucrată… S-a născut greu pentru că și subiectul este greu.”

Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de autografe.

Poetul Ion Mureșan, premiat pe Strada de C`Arte

La finalul ediției a XIII-a a festivalului Strada de C`Arte, poetul Ion Mureșan a fost premiat pentru activitatea sa în domeniul literaturii. Acest premiu este acordat de către organizatorii festivalului, începând de la ediția cu numărul XI, unei personalități culturale. Mireille Rădoi, Directorul General BCU ”Carol I” a vorbit despre acest demers. ”La ediția a zecea am avut ideea de a gândi și oferi un premiu pentru o personalitate sub semnul căreia ne așezăm fiecare ediție, de la care ne revendicăm, într-un fel sau altul. Printr-un premiu pe care îl acordăm la finalul fiecărei ediții de festival, facem drumul de la tineri și adolescenți către o personalitate consacrată într-una dintre artele pe care le promovăm la festival.”

 

 

 

 

 

 

Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române din București a spus despre Ion Mureșan ”cred că este poetul care a luat cele mai multe premii. A reușit să convingă că poezia lui merită premiată. Eu personal mă regăsesc de câteva zeci de ani în ceea ce scrie Ion Mureșan. În pendularea între realitate și vis și în simbioza dintre tine și tine.”

Premiul festivalului este acordat pentru al treilea an consecutiv, fiind oferit actorului George Mihăiță (ediția a XII-a) și artistului vizual Acad. Mircia Dumitrescu (ediția a XI-a).

Print Friendly, PDF & Email

Permanent link to this article: https://stradadecarte.ro/jurnalul-festivalului-2024/